De nieuwe Aprilia Tuono V4 Factory

Deze hypernaked bij uitstek is voor 2021 nog beter geworden. Een vernieuwde stijl met ingebouwde winglets, verbeterde elektronica en een nieuw chassis met een swingarm in MotoGP uitvoering. De Tuono V4 staat bovenin het segment met maar liefst 175pk en is beschikbaar in een Factory editie voor nog meer sportiviteit en luxe voor op zowel het parcours als de openbare weg.

Vernieuwd design

De meest opvallende eigenschap van het vernieuwde design is het sportieve uiterlijk dat echter ook duidelijk gericht is voor de langere zit. Een verhoogd stuur in combinatie met een beschermende kuip zorgt voor een comfortabele zithouding waarnaast een groter passagierszadel ook de passagier een meer plezierige rit biedt. Ook in het accessoire pakket is er duidelijk veel aandacht geweest voor de lange tourrit, zo zijn er speciale asymmetrische koffers beschikbaar die de sportieve lijnen van de motor niet onderbreken. De Tuono V4 zal verkrijgbaar zijn in de kleurstellingen 'Tarmac Grey' en 'Glacier White', de factory edition wordt aangebode in Aprilia zwart.

Traditiegetrouw is de motor voorzien van weinig kappekwerk en een typische topkuip met daarin een nieuwe drievoudige LED-koplamp met DRL-verlichting. Deze koplamp is ook nog voorzien van een "Bending Lights" functie, hierdoor helt de verlichting mee in bochten om de binnenbocht beter te verlichten en dus meer zicht te bieden. De overige styling van de Tuono V4 is overduidelijk gebaseerd op de nieuwe RS 660 waaruit de dubbele kuip met aerodynamische functie is afgeleid.

Prestaties van de Aprilia Tuono V4

Zowel de standaard Tuono V4 als de luxere Factory editie zijn voorzien van een 1077cc viercilinderblok in een 65° opstelling. Dit blok uit Veneto is ongewijzigd gebleven qua zijn al uitstekende prestaties ondanks de Euro 5 classificering en een nieuw uitlaatsysteem (welke zeker geen slechte invloed heeft op het bekende, prachtige geluid van de motor). Dankzij 175pk en 121 Nm aan koppel begeeft hij zich onder de toppers van het Hypernaked segment, ook al zijn er concurrenten met meer simpele kracht maakt de Tuono dit verschil goed dankzij een doordacht chassis en een voor de motor perfect afgesteld elektronicapakket. Op de Factory editie kan je ook nog een Öhlins Smart EC 2.0 semi actief veringssysteem vinden.

Verfijnde Elektronica

De Tuono V4 heft meer rekenvermogen gekregen dankzij het nieuwe Marelli 11MP ECU en het nieuwe zes-assige inertieplatform, hierdoor is zowel de Ride-By-Wire als de bedieningslogica verbeterd. Dankzij het verbeterde rekenvermogen zijn ook de rijmodi verbeterd waarvan er maar liefst zes aanwezig zijn, waarvan drie voor het parcours en drie voor de openbare weg. Deze rijmodi beheren de instellingen voor de belangrijkste rijondersteuningen zoals Traction Control, Wheelie Control, motorrem, ABS en andere parameters.

Interesse of een vraag?