Nieuwe Ducati Panigale V4 SP 2021


De bekende SP (Sport Production) naam van Ducati keert dit jaar terug dankzij de uitbreiding van de Panigale V4 familie met de nieuwe Panigale V4 SP. Voor het eerst geïntroduceerd op de befaamde Ducati 851 stond de afkorting voor de versies die de basis waren voor de racemotoren gebruikt in het Sport Production Championship, de voorloper van de huidige Superstock. Tot op heden wordt deze 'SP' benaming gegeven om productiemotoren met specifieke technische uitrusting voor het circuit te onderscheiden.

De nieuwe Panigale V4 SP zit vol technische uitrusting waardoor hij de ideale motorfiets is voor de beginnende rijder die direct wilt uitblinken op het circuit. Hij is namelijk gemakkelijk te berijden zonder veel fysieke inspanning te vragen ongeacht de rijervaring. Ongekende soepelheid in de bochten en neiging om de lijn te volgen naast hoge kwaliteit over de gehele remweg zorgen ervoor dat deze motor je met alle gemak over het parcour draagt.

Motorblok van de V4 SP

De Panigale V4 SP wordt aangedreven door de 1.103 cc Desmosedici Stradale-motor die voldoet aan de Europese Euro 5-norm. Een 90° V4 met 'desmodromische' distributie afgeleid van de MotoGP, uniek in zijn soort door de tegengesteld draaiende krukas en "Twin Pulse" -vuurvolgorde. 

De motor levert 214 pk vermogen bij 13.000 tpm en 12,6 kg koppel bij 9.500 tpm. Het blok maakt gebruik van een STM EVO-SBK droge koppeling welke, in vergelijking met de koppeling van de V4 S, een effectievere anti-hopfunctie garandeert, dit zelfs bij de meest agressieve terugschakelingen. Hiernaast is het ook mogelijk het motorremniveau aan te passen door een andere secundaire veer te kiezen uit de Ducati Performance-catalogus.

Design

De karakteristieke kleurstelling, "Winter Test", van de SP haalt zijn inspiratie uit de Ducati Corse-motoren die werden gebruikt in de pre-season tests van de MotoGP- en SBK-kampioenschappen. De matzwarte carbon velgen en kappenwerk zorgen voor een 'total black'-effect welke contrasteert met de tank van geborsteld aluminium. Hierbij zijn de felrode accenten op staart, tank en kuip een verwijzing naar de kleur van Borgo Panigale sportfietsen.

Voor nog meer race-look kunnen de spiegels en kentekenplaathouder verwijderd worden waarna de gaten afgedekt kunnen worden met bijgeleverde afdekkingen.

Chassis

De Panigale V4 SP is uitgerust met de modernste technische content, afgeleid van de Ducati Superleggera V4, zoals carbonvelgen, Brembo Stylema R®-remklauwen voor, Brembo-rempomp met MCS-systeem en verstelbare aluminium voetsteunen voor de berijder met carbon hielbeschermers. Hiernaast zorgen de carbonvezel wielen voor een gewichtsbesparing van 1,4kg in vergelijking met wielen van aluminium wat zorgt voor een verbeterde besturing.

Net als de Panigale V4 S is de SP-versie uitgerust met een Öhlins NIX-30-vork, Öhlins TTX36-achterschokbreker en Öhlins-stuurdemper die wordt aangestuurd door het tweede generatie Öhlins Smart EC 2.0-systeem. Dit systeem maakt het mogelijk de interventie van het systeem aan te passen op iedere individuele rijfase (remmen, bochten nemen, accelereren) voor een gepersonaliseerde ervaring.

Hiernaast beschikt de motor standaard over de volgende onderdelen:

  • Gefreesd Balhoofd uit blok met het oplopende nummer van de motor
  • Brandstoftank in geborsteld aluminium
  • Speciaal zadel met "V4 SP" -logo
  • Carbon fiber winglets
  • Voorspatbord van carbon
  • STM-EVO SBK droge koppeling
  • Eindoverbrenging met 520 steek ketting, specifiek tandwiel en kroon
  • Koolstofvezelwielen met 5 gedeelde spaken
  • Brembo Stylema R remklauwen voor
  • Brembo MCS 19.21 (Multiple Click System) voorrempomp
  • Verstelbare voetsteunen voor de berijder van billet aluminium met hielbeschermers van carbon
  • Single rijder configuratie
  • Ducati Data Analyzer + (DDA +) kit met GPS-module
  • Open carbon koppelingsdeksel
  • Afdekking kentekenplaathouder
  • Afdekking spiegelgaten

Uitgebreide elektronische uitrusting

Ducati heeft deze sportmotor zeer compleet uitgerust met de modernste elektronica. Dit elektronica pakket is gebaseerd op het gebruik van het 6-assige Bosch-inertieplatform met bedieningselementen voor het beheer van alle fasen van het rijden. Zo beschikt de motor over:

  • Bosch EVO Cornering ABS
  • Ducati Traction Control EVO 3 (DTC EVO 3)
  • Ducati Slide Control (DSC)
  • Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO)
  • Ducati Power Launch (DPL)
  • Ducati Quick Shift up / down EVO 2 (DQS EVO 2)
  • Engine Brake Control EVO (EBC EVO)
  • Ducati Electronic Suspension EVO (DES EVO)