De nieuwe Panigale V4: het toppunt van design en technologie

De nieuwe Panigale V4 staat aan de top van de zevende generatie van Ducati superbikes. Deze motorfiets combineert zijn stijlvolle design met de meest geavanceerde technologie. Hiermee weerspiegelt de Panigale het streven van Ducati om alleen de meest hoogwaardige producten af te leveren die zowel functioneel als aantrekkelijk zijn. Ontdek hier meer over de nieuwste Panigale V4.

Ervaar het gevoel van een bekwame Desmosedici GP-rijder

De nieuwe Panigale V4 zet een nieuwe standaard op het gebied van aerodynamica door je te beschermen tegen turbulentie tijdens het rijden op rechte stukken. Dit zorgt voor een stabiele rit en geeft jou een vergelijkbare ervaring als die van professionele Desmosedici GP-rijders. Dit heeft het team van Ducati gedaan door belangrijke aanpassingen te doen aan de contactpunten tussen motor, rijder en de zithouding. De tank, voetsteunen en het zitgedeelte zijn opnieuw ontworpen voor betere controle tijdens cruciale fasen van het rijden op het circuit. Hierdoor kun je als rijder de volledige prestaties van de Panigale V4 benutten, wat voor rit je ook maakt.

De kuip verlaagt de aerodynamische weerstand zonder de aerodynamische belasting op te offeren en verhoogt de luchtstroom naar de radiatoren. Het biedt je als rijder meer bescherming tegen de wind waardoor het minder energie kost om in positie te blijven. De vleugels hebben een dubbel profiel gekregen en zijn geïntegreerd in de voorkant en leveren dezelfde bijdrage aan downforce als het vorige model. De voorrand van de kuip is naar achteren en omhoog verplaatst ten opzichte van het voorwiel. Wat ervoor zorgt dat de motorfiets wendbaarder is. Dit zul je vooral merken bij snelle richtingsveranderingen. Ook de aerodynamische vorm van het spatbord en de inlaat in lijn met de radiatoren verbetert de effectiviteit van het koelsysteem. Dit is weer heel mooi gedaan van Ducati.

Ducati Panigale V4 on stand

Schoonheid ontmoet ruwe prestaties

Bij het ontwerpen van de Panigale V4 hebben de ontwerpers de iconische Ducati 916 in gedachten gehouden. Daarna zijn ze aan de slag gegaan met het bewerken ervan en voegen het moderne DNA van de Desmosedici GP toe aan de mix. Het resultaat is een model die eerbiedig is aan de rijke geschiedenis van Ducati en hoge prestaties levert.

De gelijkenis met de Ducati 916 is duidelijk zichtbaar in de algemene verhoudingen, met een hogere voorkant en een iets lagere achterkant die samen de horizontale lijn van Ducati-sportmotoren vormen. De zijbehuizing is strak en elegant en draagt bij aan de aerodynamica van het model.

De nieuwe Panigale V4 verfijnt het concept van aerodynamische integratie door de oppervlakken voor stijl en aerodynamica naadloos te combineren. Samen met Ducati Corse-technici, die verantwoordelijk zijn voor de aerodynamica van de Desmosedici GP, hebben de ontwerpers de zij- en voorkuipen ontwikkeld met geïntegreerde aerodynamische elementen. De zijkant valt op door de vorm van de hoge voorwielboog, in lijn met de huidige MotoGP-filosofie.

Het chassis van de Panigale V4

Ducati laat opnieuw zien dat ze veel leren van hun eerder uitgebrachte modellen. Op basis van de ervaring die ze opgedaan hebben met de Corse is het chassis ontworpen om prestaties op het circuit te verbeteren. Oftewel, snellere rondetijden, minder inspanning en prestaties die consistenter kunnen worden herhaald. Dit komt door oplossingen zoals de Ducati Hollow Symmetrical Swingarm en het voorframe met verminderde laterale stijfheid. De Panigale V4 is sneller in de meest delicate fasen van het rijden op het circuit. In het chassis van de Panigale V4 vind je onder andere:

  • Hollow Symmetrical Swingarm
  • MogoGP afgeleid voor frame
  • Desmosedici GP geïnspireerde achtervering
  • Nieuwe Brembo Hypure remklauwen
  • Aluminium gesmede tangentiële 5-spaaks ontwerp
Chassis Panigale V4

Het motorblok

Het hart van iedere motorfiets is het motorblok. In het chassis van de Panigale V4 schuilt de laatste versie van de beroemde Desmosedici Stradale, met meer kracht, lichter van gewicht en zuiniger dan ooit tevoren. Het blok is goed voor maar liefst 1103 cc, een koppel van maximaal 121.3 Nm bij 11,250 toeren en flink wat paardenkracht. Met dit motorblok kun je circuit records verbreken en menig stoplicht duels winnen.

  • Inhoud: 1.103 cc
  • Vermogen: 158,9 kW (216 pk) bij 13.500 tpm
  • Vermogen (USA/CAN/MEX): 153,5 kW (209 pk) bij 12.750 tpm
  • Koppel: 120,9 Nm (89,2 lb-ft) bij 11.250 tpm
  • Koppel (USA/CAN/MEX): 121,3 Nm (89,5 lb-ft) bij 11.250 tpm
  • Gewicht (nat, zonder brandstof): 191 kg (421 lb)
  • Zithoogte: 850 mm (33,5 in)
  • Euro 5+ gehomologeerd
Panigale V4 motorblok

Ducati Panigale V4 gallerij: