Doorrijden in de winter

In principe heb je twee keuzes rondom motorrijden in de winter: je rijdt door, of je rijdt niet door. Als je niet doorrijdt zet je jouw motor in winterstalling, of je verkoopt hem aan de volgende motorrijder die er veel plezier van zal hebben. Als je er voor kiest door te rijden zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. In dit blog lees je waar je op moet letten als je in de winter doorrijdt.

Motorkleding voor in de winter

Jij als rijder gaat altijd voorop als het aankomt op veiligheid. Hierom is het belangrijk dat je goede motorkleding draagt die je warm houdt. Als je dit goed aanpakt, blijven je handen en voeten warm en behoud je je focus, wat zorgt voor een veiligere en comfortabelere rit.

Gore-Tex en onderkleding

Tegenwoordig is motorkleding al zo inventief dat een log, dik pak niet meer de enige optie hoeft te zijn. Het is handig om te kijken wat voor een membraan de motorkleding heeft, als dat Gore-Tex is kun je er sowieso vanuit gaan dat je niet nat zult worden onder de kleding, maar ook dat het de warmte een beetje behoudt wanneer nodig. Naast de beschermende motorkleding kun je ook kijken naar Thermo onderkleding, die zal je namelijk extra warm houden onder je pak. En anders kun je investeren in een elektrisch verwarmd kledingstuk!

Nekwarmers

Het is ook fijn je nek te beschermen tegen de koude wind, hierdoor krijg je het namelijk minder snel koud tijdens het motorrijden. Je kunt een gewone ski- of specifieke motor nekwarmer gebruiken, een balaclava of zelfs verwarmde nekwarmers.

Handschoenen

Net zoals de nekwarmers heb je ook verschillende opties voor motorhandschoenen. Je hebt mid season handschoenen die je warm zullen houden tot een bepaalde temperatuur, maar je hebt ook dikke winterhandschoenen met een langere manchet zodat er minder makkelijk wind en water naar binnen kan kruipen. Voor de motorhandschoenen zijn er elektrisch verwarmde opties, je handen kunnen namelijk niet uren lang warm blijven met hevige wind tijdens het rijden. Sommige handschoenen hebben zelfs een klein ingebouwd wissertje zodat je de druppels van je vizier kunt vegen. Een voorbeeld van deze handschoen is de Rukka Apollo 2.0.

Motorlaarzen

Wat betreft schoenen kun je het beste een wind- en waterdichte laars hebben met een beetje speling in de maat, zo kun je altijd nog dikke sokken aan doen zonder alles af te knellen. Als je voeten afgekneld worden, kunnen ze sneller koud worden.

Zichtbaarheid

Het is dan misschien niet enorm stijlvol, maar zodra het buiten schemerig of donker is, is het wel veilig als je iets reflecterends draagt. Je kunt bijvoorbeeld een reflectievest kopen voor over je kleding heen, zodat jouw stijl overdag er niet onder hoeft te lijden.

Motorrijden in het slechte winter weer

Dat het weer in Nederland vaak slecht is hoeven we je niet te vertellen, wel hoe je er het beste mee om kunt gaan. In dit weer heb je veel om aan te denken, het wegdek, de andere weggebruikers, wind, regen, sneeuw, olie, verdrijvingsvlakken en wegmarkeringen. Als motorrijder denk je hier altijd wel een beetje aan, maar anderen staan er niet zo snel bij stil. Zorg er dus voor dat je altijd genoeg afstand houdt en vooral ook bij het inhalen van vrachtwagens en bussen. Deze kunnen een zuig effect geven, waardoor je dichterbij getrokken wordt.

Nat wegdek

Als het wegdek nat is zorgt regen voor minder frictie, waardoor je minder grip hebt. Vooral met olievlekken, witte verdrijvingsvlakken en wegmarkeringen, en losse bladeren moet je uitkijken, Deze kunnen allemaal verraderlijk glad zijn.

Een vochtig wegdek bevriest bij een temperatuur onder de 0 graden, hierdoor moet je rekening houden met een gladde weg naast alle andere variabelen die op de weg te vinden zijn. Vooral op de landelijke wegen, is het vaak spekglad.

Wind

De heftige rukwinden kunnen je alle kanten op slingeren, let dus op de houding die je op de motor aanneemt, maar ook welke positie je op de weg hebt. Zoals al gezegd moet je goed je afstand bewaren, als je een vrachtwagen inhaalt kun je het beste meer naar links rijden, zo heb je nog steeds de zuigkracht maar zal je in het midden van de baan uitkomen.

Pekel

Als je rijdt met pekel moet je goed letten op je remmen en remzuigers, zodat die niet gaan roesten als je de motor toch even niet gebruikt. Daarnaast is pekel ook slecht voor andere zichtbare delen zoals de remschijven, velgen en uitlaat. Maak alles goed schoon of investeer in een ‘pekelmotor’, eentje die al wat ouder is en niet hoeft te shinen.

Goed zicht

In de winter komt het regelmatig voor dat de zon laag hangt, dit vormt een groot risico bij het motorrijden. Zorg er dan altijd voor dat je vizier goed schoon is en geen krassen heeft. Door het temperatuurverschil binnen en buiten de helm beslaat het vizier ook snel. Een pinlock helpt hierbij doordat het een soort dubbelglas vormt. Het is een flexibel vizier dat aan de binnenkant van het vizier geplaatst wordt.

Onderhoud

Net als met je motor wegzetten voor winterstalling, moet je hem even goed onder handen nemen als je er mee door de winter wil rijden. Je kan er ook voor kiezen een pekelmotor aanschaffen, hiermee kan je door het slechte weer rijden zonder je te veel zorgen te maken over hoe hij er uitziet. Probeer wel altijd de tijd te nemen om de motor op te laten warmen voordat je gaat rijden, dit hoeft maar een paar minuten te duren maar zal je uiteindelijk veel hoofdpijn besparen.

Olie

De eerste stap is je olie verversen en filter vervangen. Een winterse olie beschikt over additieven die je blok tijdens de eerste minuten beschermt. De interne frictie is het hoogst als je motor koud is.

Koelvloeistof

Na de olie kun je koelvloeistof checken. Je kijkt naar het koelvloeistof niveau en of er voldoende antivries in het systeem zit. Als de vloeistof helder is bevat het systeem waarschijnlijk onvoldoende antivries. Als er voldoende in zit, kleurt het namelijk groen of blauw.

Banden

Ook voor motoren zijn er winterbanden beschikbaar, hier zul je alleen niet veel mensen mee zien rijden. Hoe dan ook moet je er op letten dat jouw banden nog voldoende profiel hebben, houd minimaal 1,5mm aan. Als dat niet het geval is kun je beter overwegen een nieuwe set aan te schaffen, anders heb je natuurlijk meer kans op glijpartijen.

Ketting

Smeer je ketting altijd goed in, het liefst na het rijden zodat de ketting nog een beetje warm is. Daardoor doet het vet overal in de ketting zijn werk goed. Als je het voor het rijden inspuit, is het mogelijk dat het vet er namelijk binnen een paar kilometer af slaan.

Accu

In de winter ontladen accu’s wat sneller dan bij warmer weer. Als je jouw motor een langere tijd niet gebruikt kun je de accu dan ook het beste aan een acculader koppelen.

Motorhoes

Als je jouw motor dan toch buiten zet in de avond kun je hem het beste bedekken met een motorhoes. Hier zijn verschillende soorten voor, maar het belangrijkste is dat hij goed ademt en beschermt tegen de weersomstandigheden. Als er vocht onder de hoes blijft zitten ontstaat er mogelijk roest. Ook kun je kijken naar een buiten- of binnenhoes, maar dit is meer specifiek voor waar jij jouw motor plaatst.