
In principe heb je twee keuzes rondom motorrijden in de winter: je rijdt door, of je rijdt niet door. Als je niet doorrijdt zet je je motor in winterstalling, of je verkoopt hem aan de volgende motorrijder die er veel plezier van zal hebben. Als je er voor kiest door te rijden zijn er wel een aantal dingen waar je op moet letten. In dit blog lees je waar je op moet letten als je de winter doorrijdt.
Kleding

Jij komt altijd voorop als het neerkomt op veiligheid. Hierom is het belangrijk dat je goede kleding draagt die je warm houdt. Als je dat niet doet voel je op een gegeven moment je handen en voeten niet meer en verlies je je focus, wat dan weer voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
Gore-Tex en onderkleding
Tegenwoordig is kleding al zo inventief dat een log, dik pak ook niet meer de enige optie hoeft te zijn. Het is handig om te kijken wat voor een membraan de motorkleding heeft, als dat
Nekwarmers
Naast je lichaam is het ook fijn je nek te beschermen tegen de koude wind, voordat je ziek wordt. Je kan een gewone ski of specifieke motor
Handschoenen
Net zoals de nekwarmers heb je ook verschillende
Motorlaarzen
Wat betreft schoenen kan je het beste een wind- en
Zichtbaarheid
Het is dan misschien niet enorm stijlvol, maar zodra het buiten schemerig of donker is, is het wel fijn als je iets reflecterends draagt. Je kan bijvoorbeeld een
Slecht weer

Dat het weer in Nederland vaak slecht is hoeven we je niet te vertellen, wel hoe je er het beste mee om kunt gaan. In dit weer heb je veel om aan te denken, het wegdek, de andere weggebruikers, wind, regen, sneeuw, olie, verdrijvingsvlakken en wegmarkeringen. Als motorrijder denk je hier altijd wel een beetje aan, maar anderen staan er niet zo snel bij stil. Zorg er dus voor dat je altijd genoeg afstand houd, en vooral ook bij het inhalen van vrachtwagens en bussen, deze geven een zuig effect waardoor je dichterbij getrokken wordt.
Nat wegdek
Als het wegdek nat is zorgt regen voor minder frictie, waardoor je minder grip hebt. Vooral met olievlekken, witte verdrijvingsvlakken en wegmarkeringen, en losse bladeren moet je uitkijken, Deze kunnen allemaal verraderlijk glad zijn.
‘S nachts kan nattigheid ook opvriezen in de winter, hierdoor moet je ook rekening houden met een gladde weg naast alle andere variabelen die op de weg te vinden zijn. Vooral op de landelijke wegen, waar ook tractoren rijden, kan het spekglad worden.
Wind
De heftige rukwinden kunnen je alle kanten op slingeren, let dus op de houding die je op de motor aanneemt, maar ook welke positie je op de weg hebt. Zoals al gezegd moet je goed je afstand houden, als je een vrachtwagen inhaalt kan je het beste meer naar links rijden, zo heb je nog steeds de zuigkracht maar zal je in het midden van de baan uitkomen.
Pekel
Als je rijdt met pekel moet je goed letten op je remmen en remzuigers, zodat die niet gaan roesten als je de motor toch even niet gebruikt. Daarnaast is pekel ook slecht voor andere zichtbare delen zoals de remschijven, velgen en uitlaat. Maak alles goed schoon of investeer in een ‘pekelmotor’, eentje die al wat ouder is en niet hoeft te shinen.
Goed zicht
In de winter komt het veel voor dat de zon laag hangt, dit vormt een groot risico bij het motorrijden. Zorg er dan altijd voor dat je vizier goed schoon is en geen krassen heeft. Door het temperatuurverschil binnen en buiten de helm beslaat het vizier ook snel.
Onderhoud

Net als met je motor wegzetten voor winterstalling, moet je hem even goed onder handen nemen als je er mee door de winter wil rijden. Je kan er ook voor kiezen een pekelmotor aanschaffen, hiermee kan je door het slechte weer rijden zonder je te veel zorgen te maken over hoe hij er uitziet. Probeer wel altijd de tijd te nemen om de motor op te laten warmen voordat je gaat rijden, dit hoeft maar een paar minuten te duren maar zal je uiteindelijk veel hoofdpijn besparen.
Olie
De eerste stap is je olie verversen en filter vervangen. Een winterse olie beschikt over additieven die je blok tijdens de eerste minuten beschermt. Als je motor koud is, is de interne frictie het hoogst.
Koelvloeistof
Na de olie kan je
Banden
Ook voor motoren zijn er winterbanden beschikbaar, hier zal je alleen niet veel mensen mee zien rijden. Hoe dan ook moet je er op letten dat jouw banden nog voldoende profiel hebben, houd minimaal 1,5mm aan. Als dat niet het geval is kan je beter overwegen een nieuwe set aan te schaffen, anders heb je natuurlijk meer kans op glijpartijen.
Ketting
Accu
In de winter ontladen accu’s wat sneller dan bij warmer weer. Als je jouw motor een langere tijd niet gebruikt kan je de accu dan ook het beste aan
Motorhoes
Als je je motor dan toch buiten zet in de avond kun je hem het beste bedekken met een