KTM introduceert zijn nieuwste model: de KTM 990 RC R, bedoeld voor toekomstige deelname aan verschillende Supersportklassen. Dit krachtige model, met een vermogen van 128 pk en een koppel van 103 Nm, zal zowel op het circuit als op de straat zijn sporen verdienen.
KTM fans kunnen in hun handen wrijven, want de lancering van de 990 RC R staat gepland voor 2025. Dit nieuws is zowel voor liefhebbers van het circuit als voor straatrijders positief. De motor wordt aanvankelijk uitgebracht als een Supersportmodel voor het circuit, maar zal later worden omgebouwd tot een straatlegale racemotor.
Debuut op het circuit
Hoewel we al enthousiast worden gemaakt met de belofte van een straatlegaal model, zal KTM eerst het raciale DNA van de 990 RC R onthullen. Het prototype zal deelnemen aan wedstrijden in geselecteerde Europese Supersport-series. Hierdoor kunnen wij alvast een glimp ontvangen van de prestaties van de 990 RC R.
KTM is al jaren bezig met het ontwikkelen van de 990 RC R. Ze hebben een enorme berg gegevens verzameld van races en motoren uit bijna elke categorie van de MotoGP. Al die kennis en data komen samen in de nieuwe 990 RC R. Dit is de logische evolutie van de huidige KTM RC line-up. We kunnen de eerste race verwachten in het tweede kwartaal van 2025.
Documentaire KTM 990 RC R
KTM is bezig met het filmen van een domumentaire serie over de R&D-reis van de motor. Een echte ‘’behind the scenes’’. Hier kun je de motor volgen van het ontwerp tot het eerste contact met de apex. Volg de entree van de 990 RC R in de Supersport-sector. Dit kijkje achter de schermen geeft je inzicht in de wereld van de fabriek in Mattighofe, Oostenrijk. Een razend interessant verhaal over hoe je een motorfiets van idee tot realiteit kunt omtoveren.
Motorblok & frame
De KTM 990 RC R, goedgekeurd voor straatgebruik, is uitgerust met een LC8c-motor van 57 kg die voldoet aan EURO5+ normen. Deze krachtbron is geoptimaliseerd om een koppel van 103 Nm bij 10.500 tpm en een vermogen van 128 pk te leveren. Het vermogen wordt afgevoerd via een nieuwe roestvrijstalen uitlaatdemper en door een versnellingspook die standaard kan worden omgekeerd voor racegebruik.
Het stalen frame is ontworpen om dynamische prestaties te leveren, met een grotere gewichtsverdeling naar voren. Het beschikt over een speciale balhoofdhoek van 25 graden en een offset voor een verbeterde stuurrespons. De versterkte stijfheid zorgt voor de juiste gevoeligheid en stabiliteit bij acceleratie op hobbelige wegen of op het circuit, terwijl de wendbaarheid behouden blijft, vooral bij lage snelheden. Een subframe van gegoten aluminium draagt bij aan het algehele rijgedrag.
Ergonomie staat centraal in het ontwerp van de KTM 990 RC R. Uitgebreide tests hebben geleid tot optimalisatie van de zes contactpunten op de tank, waardoor ze beter op elkaar aansluiten en zorgen voor comfortabel leunen en instappen, terwijl ze tegelijkertijd de knieën en armen ondersteunen en de druk op de handen verminderen. De brandstoftank is volledig opnieuw ontworpen als een essentieel onderdeel van de ergonomie. Verder dragen verstelbare voetsteunen bij aan de aanpasbaarheid, samen met de volledig instelbare WP APEX Open Cartridge-vering en lichtgewicht gegoten aluminium wielen, omhuld met Michelin-banden. Het MotoGP-erfgoed wordt benadrukt door de aerodynamische vleugels, ontwikkeld in de windtunnel, die stabiliteit bieden tijdens remmen en in bochten.
Blijf op de hoogte van het laatste motornieuws en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!