Ontdek de Yamaha MT-09 Y-AMT

Ben je klaar voor het volgende niveau in sportief rijden? Yamaha introduceert de MT-09 Y-AMT. Een revolutionaire machine klaar om samen met jou de weg te veroveren. Dit model heeft alle kwaliteiten die de MT-09 zo geliefd maakt, maar dan nog beter. Ontdek de nieuwe specificaties hier.

De nieuwe sensatie van de MT-09 Y-AMT: Revolutionaire schakelervaring

Stap binnen in een nieuwe dimensie van de eerdere ''Dark Side of Japan'' uitvoering van de MT-09. Dit keer komt Yamaha met een handgeschakelde transmissie (MT). Ervaar zelf hoe soepel en sportief schakelen met een lichte aanraking van de wipschakelaar op het linker stuur is. Voel de snelheid en precisie van elke versnelling. Dit is nog veel consistenter dan met de nieuwste quickshifter. Wil je het jezelf nog eenvoudiger maken? Dan kun je volledig automatisch schakelen dankzij de instelling: Automatische transmissie (AT). Binnen het AT-systeem kun je kiezen tussen twee verschillende standen die geschikt zijn voor diverse rijomstandigheden. Voor een sportieve versnellingswisseling later in het toerentalbereik kies je D+. Wil je juist lange afstanden of stadsritten maken dan biedt de D-stand een zachtere schakelervaring.

Nu vraag je jezelf wellicht af: Is het lastig om te schakelen tussen de twee systemen? Het korte antwoord is nee, je schakelt intuïtief en moeiteloos tussen de MT en AT dankzij de handig geplaatste AT/MT-knop boven op het rechter stuurpaneel. Tijdens het MT-schakelen gebruik je een wipschakelaar aan de vingertoppen van je linkerhand. Je kunt nog kiezen tussen bediening met je vinger en duim of schakelen met één vinger. Tijdens het schakelen in AT tussen D+ en D gebruik je een speciale, met de duim bediende MODE-knop.

Smart Key, wendbaar en ergonomie

Naast de revolutionaire koppelingsmogelijkheden heeft dit model tal van andere specifieke eigenschappen die je kippenvel kunnen geven. Laten we rustig aan beginnen methet Smart Key-systeem. Deze premium specificatie van de MT-09 Y-AMT zorgt ervoor dat je onmiddelijk en moeiteloos kunt starten, mits de Smart Key zich binnen een bepaald bereik bevindt. Je kunt hem dus gewoon in je broekzak laten zitten.

Verder is de MT-09 Y-AMT een wendbare en veelzijdige motorfiets waarmee je zowel sportieve ritten kunt maken als rustig rondjes in de stad kunt rijden. Hij is namelijk ontworpen om je in elke situatie een opwindende ervaring te geven. Motorrijden moet plezierig zijn en Yamaha weet dit maar als te goed. De snelle en soepele schakelmethode helpt de rijervaring te verbeteren.

De rijpositie helpt de wendbaarheid en stabiliteit in combinatie met de ergonomie van de motor. Je voelt je als rijder echt één met deze machine. Je hebt ruim voldoende bewegingsvrijheid die je de mogelijkheid geven om andere posities aan te nemen voor verschillende rijstijlen. Zowel het stuur als de voetsteunen zijn verstelbaar en het tweedelige zadel versterkt het gevoel van vrijheid tijdens het rijden nog meer. Jij bepaalt.

Andere eigenschappen van de Yamaha MT-09 Y-AMT

Dit model is voorzien met een 5 inch kleuren TFT-instrumentenpaneel. Dit paneel biedt keuze uit vier verschillende thema's die passen bij jouw eigen rijstijl. Scroll er gemakkelijk doorheen met de stuurschakelaars of koppel je smarthpone aan het TFT-scherm via de MyRide app. Zo kun je meldingen van berichten en oproepen ontvangen én naar muziek luisteren (Met een bluetooth headset natuurlijk). Even de weg kwijt? Gebruik de gratis Garmin StreetCross app voor kaart navigatie.

Je hebt drie verschillende rijmodi: SPORT, STREET en RAIN. Deze kun je aanpassen via het Yamaha Ride Control (YRC). Dit systeem werkt gelijktijdig samen met de Y-AMT. Het zorgt ervoor dat je de vermogenskarakteristieken van het motorblok en het niveau van de elektronische interventie kunt selecteren op basis van jouw voorkeuren. Naast de standaard rijmodi kun je ook twee persoonlijk aangepaste rijmodi maken die helemaal gefinetuned zijn tot jouw persoonlijke behoeften.

Het populaire motorblok: CP3

Vers van de pers, het nieuwste EU5+ 890 cc CP3-motorblok. Deze vloeistofgekoelde driecilindermotor is licht, snel en powerfull. Het levert zelfs in een laag toerental een hoge koppel. De uitlaat en het inductiegeluid werken samen voor het geluid van een harmonische gebrul die het gevoel van acceleratie nog sterker maakt. Dit geliefde motorblok geeft een grote bijdragen in het rijplezier van de MT-09.

  • Motortype: 4-takt, Vloeistofgekoeld, DOHC, 4-kleppen, In-Line Three-Cylinder
  • Cilinderinhoud: 890 cc
  • Boring x slag: 78,0 × 62,1 mm
  • Compressieverhouding: 11,5 : 1
  • Max. vermogen: 87,5 kW (119,0 pk) bij 10.000 tpm
  • Beschikbaar met begrensd vermogen: A2-uitvoering beperkt – 35,0 kW (47,6 pk) bij 6.000 tpm A2-uitvoering onbeperkt – 70,0 kW (95,2 pk) bij 9.000 tpm
  • Max. koppel: 93,0 Nm (9,5 kgm) bij 7.000 tpm
  • Smeersysteem: Wet sump
  • Type koppeling: Nat, meervoudige platen
  • Ontstekingssysteem: TCI
  • Startsysteem: Elektrisch
  • Transmissie: Constant mesh, 6 versnellingen
  • Eindoverbrenging: Ketting
  • Brandstofverbruik: 5,0 liter / 100 km
  • CO2 emission: 116 g/km
  • Carburator: Elektronische brandstofinjectie

Het Chassis

Licht, compact en CF-gegoten. Het frame van de MT-09 is precies het frame dat je nodig hebt bij een motorblok als de CP3. Het compacte ontwerp die "Controlled filling" gegoten is met aluminium is een moderne kijk op de iconische Deltabox lay-out. Dit geeft het chassis een hoge mate van stijfheid en stabiliteit die jou tijdens het rijden uitstekende feedback geeft. Bij een hoge koppel horen ook goede remmen. Om de grote koppel en de acceleratie te evenaren wordt er gebruik gemaakt van de remkracht van een radiale hoofdremcilinder van Brembo. Deze levert een lineaire druk aan de remklauwen met vier zuigers. Het nieuwe Y-AMT systeem geeft de MT-09 slechts 3 kg extra gewicht en geen extra breedte aan de sportieve uitstraling van de MT-09.

  • Type chassis: Diamantvormig
  • Balhoofdhoek: 24º40'
  • Naloop: 108 mm
  • Wielophanging, voor: Upside-down telescopische voorvork, Ø41 mm
  • Wielophanging, achter: Link-type veersysteem, Achterbrug
  • Veerweg, voor: 130 mm
  • Veerweg, achter: 117 mm
  • Remmen, voor: Hydraulisch remsysteem met twee remschijven, Ø298 mm
  • Remmen, achter: Hydraulisch remsysteem met één remschijf, Ø 245 mm
  • Bandenmaat, voor: 120/70ZR17M/C (58W) Tubeless
  • Bandenmaat, achter: 180/55ZR17M/C (73W) Tubeless