Born to race! De nieuwe Panigale, de krachtigste productie-Ducati ooit, hebben wij nu al in huis! 214 pk bij 13.000 toeren per minuut en een gewicht van slechts 175 kilo schoon aan de haak. Met een V4-blok dat rechtstreeks is afgeleid van de Moto GP-machine en een geluid dat klinkt als een motorische opera.

De Ducati Panigale V4 is het grootste en meest exclusieve nieuws van 2018. Op de EICMA in Milaan werd deze Ducati uitverkozen als mooiste van de show. Voor Ducati is deze V4 uniek: voor het eerst ontwikkelde Ducati een V4-motorblok in een superbike, voorheen waren dat altijd tweecilinders. De Panigale V4 is er in drie uitvoeringen: Panigale V4, Paginale V4S en Panigale V4 Speciale. De eerste Panigale V4S is nu te zien in onze showroom.

Nieuw hoofdstuk in Ducati-geschiedenis

De nieuwe Panigale V4 markeert een nieuw en belangrijk hoofdstuk in Ducati’s geschiedenis omdat het de eerste in serie geproduceerde Ducati-motorfiets is met een viercilindermotor. En niet zomaar een motor; de V4-krachtbron is rechtstreeks afgeleid van de MotoGP Desmosedici. De cijfers liegen er dan ook niet om: hij is in standaarduitvoering goed voor 214 pk en een koppel van 124 Nm. En dat bij een droog gewicht van slechts 175 kg.

V4-revolutie

De Panigale V4 vervangt de iconische 1299 aan de top van het Ducati supersport-assortiment. Hij is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Ducati Corse en gebaseerd op de knowhow en technologie uit de racewereld. Daarmee biedt Ducati een machine die zeer nauw verwant is met zijn MotoGP-voorbeeld. Toch is er niet alleen gestreefd naar een hoog vermogen, maar vooral ook naar optimale stuureigenschappen en handelbaarheid, zodat rijders van elk niveau met volle teugen van deze schitterende machine kunnen genieten. De nieuwe Panigale V4 biedt supersportief rijplezier in zijn meest opwindende en pure vorm. Met een opnieuw gedefinieerd ontwerp, een volledig nieuwe motor, een ultramodern chassis en innovatieve elektronica. Een geslaagde mix van technologie, stijl en prestaties, zoals je van Ducati mag verwachten.

De nieuwe Panigale V4 biedt supersportief rijplezier in zijn meest opwindende en pure vorm

Een V4 voor alle toekomstige Ducati-sportfietsen

De nieuwe V4 90°-motor is ontworpen om alle toekomstige supersportmodellen van Ducati mee uit te rusten. Door de technologie van zijn krachtigste MotoGP-motor te gebruiken bij het ontwerp van de ultieme standaard supersport, biedt Ducati zijn enthousiaste klanten een rijervaring die tot nu toe alleen aan MotoGP-coureurs was voorbehouden. Het motorblok kreeg de naam Desmosedici Stradale en is voorbestemd een mijlpaal te worden in de geschiedenis van het bedrijf in Borgo Panigale, dat tot nu toe nooit een voor massaproductie bestemde supersportfiets met een viercilindermotor had uitgerust.

Potentiële Panigale V4-klanten die van plan zijn hun Ducati regelmatig op het circuit in te zetten, kunnen ook kiezen voor de ‘S’-versie. Deze nog iets sportievere uitvoering is namelijk voorzien van gesmede aluminium velgen en het geavanceerde Smart EC 2.0-veersysteem van Öhlins, waarmee de voorvering nog beter naar eigen voorkeur kan worden ingesteld.

De Ducati Desmosedici Stradale is licht, compact, technisch geavanceerd en produceert een zeer herkenbaar en fraai geluid. Voor Ducati is de 90° V4-constructie – die ook wordt toegepast op de MotoGP Desmosedici-motoren – de perfecte basis voor een sportieve motorfiets. Deze layout zorgt voor een natuurlijke uitbalancering en trillingvrije loop en dat draagt bij aan de betrouwbaarheid van de motor die meer dan 14.000 toeren per minuut kan draaien.

De nieuwe Panigale, de krachtigste productie-Ducati ooit, hebben wij nu al in huis!

Natuurlijk is ook deze Ducati uitgerust met desmodromische klepbediening. Op normale standaardmotoren draait de krukas in dezelfde richting als de wielen. Daarentegen zijn de meeste MotoGP-racers voorzien van een tegengesteld draaiende krukas. Ook op de Desmosedici Stradale is deze technische oplossing toegepast om een deel van het gyroscopische effect van de wielen te compenseren. Daardoor is de motorfiets wendbaarder en preciezer bij het wisselen van richting. Net als op de GP-machine zijn de krukpennen 70° verzet, waarmee een ‘Twin Pulse’-ontstekingsvolgorde wordt verkregen. Dit zogenoemde ‘Big Bang’-effect zorgt voor een gemakkelijker en beter te hanteren vermogensafgifte, vooral bij het uitkomen van de bocht. Het zorgt ook voor het unieke geluid van de motor.

MotoGP-prestaties

De Desmosedici Stradale is ontwikkeld om raceprestaties te combineren met de voor normaal gebruik op de weg vereiste handelbaarheid. Om de trekkracht in het middengebied te optimaliseren – wel zo prettig voor normaal gebruik op de openbare weg – en om koppel en vermogen bij lagere snelheden te realiseren, heeft de motor een grotere cilinderinhoud dan de MotoGP-versie, namelijk 1103 cc. Daarmee levert hij een vermogen van meer dan 210 pk bij 13.000 toeren per minuut en een maximumkoppel van ruim 120 Nm tussen 8.750 tot 12.250 toeren per minuut in de Euro 4-versie.

De V4 90°-layout maakt de motor extreem compact, waardoor de massa optimaal kan worden gecentreerd wat de stuureigenschappen verbetert. Net als bij de MotoGP-machines is het blok in zijn geheel 42° achterover gekanteld om de gewichtsverdeling te verbeteren, meer plaats te creëren voor de radiateurs en het draaipunt van de achtervork verder naar voren te plaatsen. Dankzij de variabele hoogte van de inlaatkanalen wordt de cilindervulling bij elk toerental geoptimaliseerd, wat bijdraagt aan de vermogensafgifte en de rijbaarheid.

Het brandstofinjectiesysteem is voorzien van ovale gasklephuizen, elk met twee injectoren: één onder de gasklep en de andere hierboven. Hoewel het ontwerp van de krachtbron is gebaseerd op de Desmosedici GP-motor, zijn de productietechnologieën en de gebruikte materialen aangepast om de vereiste betrouwbaarheid bij normaal gebruik op de openbare weg te realiseren. Zo is de standaard onderhoudsinterval bepaald om de 12.000 km (Desmo Service).